måndag 18 juli 2011

Tryckfelsnisse på 1800-talet?

Ja vem som har skrivit fel får vi aldrig reda på, men jag har nu hittat Aksel Karlsen!
Jag hade tidigare letat i födelseböckerna för Stange, men inte hittat honom. Nu när jag visste att han föddes den 30 juli var det lättare. Då hittade jag honom, under Tangen i Stange, och kunde urskilja hans föräldrar, Karl Julius Larsen född 1858, och Birthe Andersdatter / Larsen född 1854.
Nu till det som störde mig tidigare som gjorde att jag inte hittade. De fick ju alltid efternamn efter sin fader, men ibland när fadern hade två namn var det tydligen väldigt krångligt att bestämma sig för vilket av förnamnen som skulle ingå i sonens efternamn. Därför kallas också Aksel Karlsen för Aksel Juliusen.
Denna familj har jag nu hittat, dock med en Birthe född 1834!! Hon skulle allstå ha varit långt över 50 år när han föddes...skumt. Men då kom jag på, att det måste vara tryckfel!! 54 har blivit 34 och det hela stämmer.
Aksel Karlsen har omvandlats till Aksel Juliusen, och Karl Julius Larsen har bara blivit Julius Larsen och till folkräkningen 1910 har han reducerats till Jul Larsen. Inte konstigt jag inte hittade dem till en början. Det är verkligen ett under att man hittar dom när det både är årtalsfel och ändring av namn!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar