fredag 15 juli 2011

Släktforskningsproblematik

Jag har suttit i timmar i sträck och läst i gamla kyrkböcker (online på nätet), sökt i diverse sökbara arkiv online och suttit och fört in mina fynd på datorn. Jag har letat länge och väl och har funderingar på min farmors far, Kristian Arthur Johansen.
Jag tror jag har funnit hans familj så som de levde år 1900. Detta kan du läsa här.
Kruxet är att han inte står med. han skall vara född 1893, och vara född på exakt den plats som står angivet.
AV det jag vetat är att Kristians far ska ha hetat Johan och mor Inger.
När jag Kristian i födelseboken, (här, klicka i sidan 80) så står där mor: Inger Johanne Kristiansen, och far: ja, det är det som är svårt att läsa. Jag får det till Johan Peter Sivertsen född 1848.
På sidan som jag hittat, folkräkningen från 1900, ja då står det Johan Oliversen född 1846.
Nu när jag kollar extra så ja, då står det nog Oliversen där. Årtalen är fel men det kunde hända på den tiden.
Men Kristian då? ja han måste helt enkelt ha flyttat, han var ju trots allt 17 år vid folkräkningen år 1700.
Troligt? ja jag anser det iaf, att jag hittat hans familj i folkräkningen från 1900.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar