söndag 31 juli 2011

Stora frågor

Ja i släktforskarvärlden pågår det ständiga debatter.
Själv har jag genom flera olika sidor på internet hamnat i Kjaerulf-släkten, som har anor från Danmark/Holstein från 1400-talet.
En efterkommande till stormannen Anders Ulff ska enligt vissa källor vara Sofie Jensdatter Hals. Detta är inget konstigt. En Stor dans historiker har forskat om Kjaerulf-släkten och kommit till Jens Andersen Hals.
Den stora frågan är om Sofie Jensdatter ÄR dotter till Jens Andersen.
Problemet är att det verkar pågå en dispyt huruvida det är så eller inte.

DEn stora danska forskaren har inte kommit med något sådant.
Åmot bygdebok däremot, visar att det är så.
Kan det vara så som Åmot bygdebok säger? Ja isåfall är jag efterkommande till Anders Ullf (f.1380), annars inte.

Jag måste läsa de olika debattsidorna för att se vad som verkar stämma.

Det jag har nu är att Jens Andersen Hals (1639-1696) är född i Ystad och död i Bollerup. Han fick enligt den danska historikern 3 barn.
Enligt Åmot bygdebok (som jag ej har läst, bara fått berättat för mig) är även Sofie Amalie Jensdatter Hals (1662-1742), dotter till Jens Andersen Hals. Enligt bygdeboken fick Jens Andersen Hals en handfull bar.
Sofie Jensdatter skulle då vara född i Froslen i Ringstad, och död i Åmot.
Frågan är liksom, hur har Jens Andersen isåfall levt?? Ystad till Åmot är rätt långt, om han bara åkte dit, och sen tillbaka för att återigen hamna i Skåne och dö i Bollerup?? Sofia är ju född i Åmot-trakten.
Ja det är många frågor här.
Jag vet dock att jag är efterkommande till Sofie Jensdatter, det har jag säkra källor på. Däremot är kopplingen mellan Sofia och Jens otydlig än så länge. Jag har hittat flera sidor som debatterar kopplingen, så ska bli spännande att se vad det kan utröna i.

Forts. följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar