torsdag 14 juli 2011

Släktforskning

Efter att jag läst historia på Göteborgs Universitet nyväcktes mitt intresse för släktforskning då jag lärde mig lite hur kyrkoböcker och sånt fungerar. Det första man ska göra vid släktforskning är att fråga nu levande "gamlingar", de har ofta mycket att komma med. Har inte hunnit med allt där ännu, men det kommer.
Det jag hunnit med nu, är på min mammas sida. Min mamma hette Bekkelund, tydligen inkommit på min morfars sida på något sätt. Min morfar ska ha kommit från ett ställe i Norge som kallas Nordre Osen. Därifrån vet jag inte så mkt, men det ska finnas en bygdebok som tar upp nästan allt. Får jag tag i den boken så...Det enda jag vet om min morfar Reidar är att hans mamma hette Svanhild Nystett eller något sådant. SÅ mycket mer där kommer jag inte.
Däremot på min mormors sida har jag hittat lite mer.
Min mormors mor hette Bergljot och var gift med Haakon. Vad de hette i efternamn visste jag inte då det bytte efternamn med varje generation. Ytterst frustrerande. Som tur är så har de inte flyttat runt särskilt mycket.
Min mormors mor Bergljots mamma och pappa hette Aksel och Helga, det var det någon som visste, men efternamn? Nej, inte där heller. Så jag kände mig ganska så borta, hur hitta?
Jag tänkte då att de måste ju varit gifta, så jag tittade i vigselböckerna för att se om jag kunde hitta aksel och helga någonstans, så många kan ju inte hetat det från ett litet ställe... så jag lästa så ögona blödde. Allt sånt finns ju gratis på nätet i Norge, mycket bra, inscannade kyrkoböcker. Efter mycket letande (jag visste ju inte ens när de var födda eller när de kan ha gift sig) så hittar jag plötsligt något.
Haakon och Bergljot! Det var ju inte de jag letade efter, men plötsligt hade jag något att gå på.
Haakon Klövstad och Bergljot Oline Nybakk gifte sig 1937, Haakon född 1912 och Bergljot född 1920. Nu kunde jag direkt gå till födsloböckerna för att se föräldrarna. Deras fäder stod med i vigselboken!
Bergljot (min mormors mor) hittade jag i födsloboken och jag visste ju sen innan att hennes föräldrar hette Aksel och Helga, men nu hittade jag även deras efternamn! Mycket bra!
Aksel Karlsen och Helga Olsdatter, födda 1892, resp 1899. I födsloboken står det angivet att Aksel och Helga var gifta 1916.

Min mormorsfar Haakon Klövstad hittade jag också i födsloboken, hans föräldrar hette Johan Andersen och Marie Andersen (född Pedersen), födda 1869 resp 1871 och gifte sig 1898!
Här hade jag riktigt tur och hittade dem i den stora folkräklningen från 1910!
Deras familj var stor, 5 barn stod uppräknade till och med 1910, och då föddes ju Haakon 1912 så det kan ju ev finnas flera, även om det inte är troligt då Johan och Marie var ca drygt 40 då Haakon föddes. Haakons syskon : Petter, Inga, Aslaug, Magda och Järda. Alla hette Johansen i efternamn, men det enda jag hittat på Haakon är Klövstad. Han måste ha bytt efternamn på något sätt. Gårdsnamn? Hm kanske men jag har inte hittat nån gård som heter så... Någon av mina nulevande släkningar som jag aldrig träffat kanske vet...

Så här långt har jag kommit hittills iaf på min mormors mors sida. Kyrkoböckerna börjar bli riktigt svårtydda när man kommer ner en bit på 1800-talet men man får titta efter sånt man känner igen, årtal tex. Jag kanske får ta till experter till hjälp, som lärde sig skriva krumerlurer i skolan.
Arbetet fortgår alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar