måndag 18 juli 2011

Frustrerande 2

Jag har nu hittat Aksel Karlsens konfirmation! Den var den 7 april 1907 i Stange. Där står hans föräldrar men det är mycket svårt att tyda. Faderns förnamn är iaf Karl Julius, men efternamnet är för svårt. Modern tror jag heter Berte Andersdatter, men inte helt säker.
För att se föräldrarnas födelseår behöver jag hitta Aksel Karlsens födelsebok, men...och ett stort men, det står att han är född i "Opsal". Vad de nu kan ha menat med det är svårt att veta. Hade det varit i Stange hade ju det stått, eller vill de bara specificera vart i Stange?
Jag har kollat på google men det verkar vara en gammal stavning som är svårt att hitta. Ett förslag var Opsal i Öster Toten, men tror inte det är där.
Jag har också sökt på Aksel Karlsens födelsedata i Folkräkningen 1910, men inte heller där hittat något. Däremot hittade jag en Axel Juliusen, men det verkar vara fel då fadern inte heter något på Karl Julius, utan endast Jul. Mamman heter dock Berte vilket gör det ännu mer förvirrande. Ja jag får försöka hitta honom i folkräkningen år 1900... Svårt och frustrerande, men väldigt kul samtidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar