torsdag 14 juli 2011

Detektivarbete

Släktforskningen är rena detektivarbetet.
Jag har försökt hittat mer om Aksel Karlsen och Helga Olsdatter länge nu. Jag vet att de gifte sig 1916, men har inte hittat dem i någon av Stanges vigselböcker. De bodde i stange vid den tiden, vad jag tror iaf. Jag har heller inte hittat dem i födelseböcker. Jag vet att Aksel föddes 1892 och att helga föddes 1899. Jag tänkte då att jag får titta i konfirmationsboken.
Inget på Aksel, iaf inget på Karlsen. Så jag går över till Helga Olsdatter. Voilá! Då hittar jag henne! I konfirmationsboken för 1914 står hon där! Då hittar jag hennes föräldrar, även om det är svårt att läsa vad hennes mamma heter. jag hittar även hennes födelsedatum! Pappan heter Ole Olsen, och mamman Oline. Oline hette ju Bergljot i mellannamn så det är inte så konstigt.
Jag går då över till att leta efter henne i folkräkningen. Men inget. KOmmer på att jag kan ju slå på hennes födelsedata. Då kommer en Helga Olsen upp. Hon måste ha bytt Olsen till Olsdatter någon gång innan konfirmationen. ! Då hittar jag att hennes Pappa heter Ole Olsen (född 1862) och att hennes mamma hette Oline Olsen (född 1874 i Romedal). Ett gäng syskon till Helga finns där också. Då folkräkningen var 1910 så kan det hända att flera föddes efter 1910....
Jag har nu hittat min mormors mormors föräldrar! Rätt fräckt tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar