lördag 16 juli 2011

Folkräkningen 1865

De utlagda folkräkningarna som är sökbara på nätet är en guldgruva för släktforskare. Så jätteenkelt är det dock inte då de kan ha alternativa stavningar tex, och ibland står de inte ens med, och ibland är årtalen helt konstiga. Men i det stora hela så är det mycket bra om man hittar det man söker.
Min farmors farfars far, Oliver Johnsen, var ca 47år vid folkräkningen 1865. Detta gör att jag hittat ca 3 olika födelseår för denna man. Märkligt. Hursomhelst står det att han var "Husmand med jord", vilket väl kan beskrivas på svenska som torpare. Sonen John Oliversen, som också är min anfader, bodde också på Ödegaarden vid denna tid, och han levdre som "Daglønner paa Gaarden", något
slitsamt säkerligen.

En uppräkning av Oliver Johnsen och Berthe Eriksdatters barn år 1865:
Johan, Edevart, Olaus, Anthon, Marthius, Julius, Teodor, Anette. Ett spann på 20 år mellan dessa barn.

Just Oliver Johnsen, som just nu är den äldsta släktning jag hittat, har jag hittat i födelseboken för år 1821. Jag tror mig kunna läsa vad hans föräldrar hette, även om det inte är lätt. Hans far tror jag hette John Torstensen, och hans mor Birthe Nielsy.
Jakten går vidare och det känns som jag nästan precis börjat. Så länge de inte flyttar runt en massa så finns det chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar