onsdag 20 juli 2011

Mycket gamla släktingar - Fjetre

Ja att vi alla har gamla släktingar är ju självklart, men inte alltid så lätt att hitta namnen och vart de bodde.
Jag har nu hittat en som föddes på 1500-talet, och det är tack vara Stange Bygdebok! Stange är en kommun i Norge där jag har många gambla släktingar.
Jag har hittat väldigt mycket olika släktingar, såklart först via levande släktingar men sedan såklart tack vara kyrkoböcker, "FamilySearch", folkräkningar på det norska digitalarkivet och bygdeböcker.

Av en slump sökte jag på måfå på några av de namn jag ännu inte hittat förfäder till, och då googlades jag fram till Stange Bygdebok när jag sökte på Maren Arvesdatter (född ca 1821). Hon var tydligen en anfader till en av de första "Oppsitteren", till Fjetre Gård. "Oppsittare" är ungefär som ägare, fast ändå inte. Fjetre Gård finns än idag och kan besökas för den hugade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar