lördag 16 juli 2011

Namnförvecklingar

Ja det är verkligen namnförveckling när det gäller släktforskning.
Jag håller just nu på med att kolla upp min farmors mors släkt.
Min farmors mor hette Karen Emilie Eriksen, henne har jag hittat sen tidigare i folkräkningen 1900. Vad jag varit intresserad av är hennes föräldras släkt, nämligen då hennes far Erik Andreasen (född 1861) och mor Kristine Johannesen/Johannesdatter (född 1860). Jag kan verkligen inte hitta mer om dom.
Jag tror dock att jag hittat Erik Andreasens far, men helt säker är jag inte. Jag har hittat en erik andreasen som var 5 år vid folkräkningen 1865. Det kan stämma. Det finns ingen annan erik andreasen vid folkräkningen det året, så det skulle kunna vara han. Isåfall har jag föräldrarna till Erik andreasen, alltså min farmors morfars föräldrar: Andreas Andersen (född ca 1826) och Anne M. Eriksdatter. Men helt säker där är jag inte dock ännu.
Jag försökte hitta Erik Andreasen via folkräkningen 1910, men var omöjligt. Sedan av en slump så hittade jag honom, men då stavades hans efternamn Andreassen. Med 2 s. Så då hittade jag två barn till, alltså två syskon till Karen Emilie. Olga och Peder. Kristine Johannesen som levde 1900, var nu död 1910. Så hon har alltså avlidit någon gång mellan 1903 och 1910. Borde inte vara helt omöljligt att hitta i dödboken. Noterar också att Karen Emilie inte längre bor med familjen, så då har hon flyttat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar