måndag 1 november 2010

Studiedagar


Denna vecka har eleverna lov, önskar jag hade detsamma.

Idag måndag har det handlat om de nya läroplanerna och kursplanerna. Helt ok föreläsning även om ämnet som sådant är ytterst trist. Menmen, är det nytt så är det.

I morgon tisdag är det Högskolan Väst i Trollhättan som får besök. Flera olika föreläsningar och seminarier kommer betittas, bland annat normkritisk pedagogik, ungdomskulturer och grova språk på sociala medier. Är helt ok och förmodligen 1000 gånger bättre än det flum som kommer vara på skolan annars, estetiska lärprocesser! Ja jag vet, flummeriet har inga gränser. Första punkten var " ta med en sten"... Jag höll på att dö när jag läste det. I den nya läroplanen finns det nog inte utrymme att flumma iväg på det viset, det tror jag Björklund kommer förhindra.

På onsdag blir det inspirationsdag för kemilärare i Göteborg. Det är chalmers och GU som anordnar dagen. Här blir det så långt ifrån steninsamlande teorier man kan komma. Nyttigt stoff som jag direkt har nytta av i min undervisning. Bara synd man måste åka så långt bara, men det är det säkert värt.

Sedan har jag ledigt torsdag-fredag. Härligt!


Studieresan till Köpenhamn var toppen! Trevliga och glada elever tillsammans med några kollegor var perfekt. Studiebesök på Varbergs museum och Ringhals var uppskattat och genererade en frågesport som vanns av tre tjejer ur NV3, duktigt duktigt. Delad andra plats blev det mellan två killag ur TE-klasserna.

I Köpenhamn fick vi besök på experimentarium samt Natinalmuseum, också trevliga besök som jag tror de flesta uppskattade. Maten på torsdagskvällen var pricken över i:t. Även försälning av diverse "tjänster" från "nöjesflickor" studerades, utan att någon aktiv försäljning skedde. Endast studier givetvis.

Fredagen fick vi ett besök på Carlsbergs gamla bryggeri med en spännande rundvandring. Även smakprovning stod på schemat och jag fick testat ett för mig nytt öl, jag som annars inte gillar öl.

Lite Shopping på Fisketorvet och sedan var trippen över och en 6timmar lång bussfärd väntade. Skratt och roligheter även på bussen, trevligt trevligt.

1 kommentar:

  1. (S)kolflummet firar nya triumfer:

    http://siris.skolverket.se/reports/rwservlet?cmdkey=common&notgeo=&report=kursprov&p_verksamhetsar=2010&p_provkod=MAA&p_skol_id=447494

    Hoppas länken funkar. Det är skönt att vara pensionär ibland.
    Ha det bra.
    Bernt.

    SvaraRadera