lördag 21 februari 2009

Veckoslut

Jaha då var det lördag. Förkylningen börjar ge med sig så jag är nog kry på måndag, då kan jag börja träna igen, och man orkar med att jobba. Veckan kommer börja med repetitioner av syra-baskapitlet med NV1 och de ska få frågor att göra när jag tar hand om min nia. Nian skall få labba och då ska vi labba om molekyler och joner, en liten fördjupning. I matten för DP1 skall vi också repetera och ha ordentlig genomgång. På tisdag kommer jag att för TE1 börja prata om redoxreaktioner och på eftermiddagen blir det laboration i KemiB för NV3. De skall oxidera alkoholer och undersöka produkten. De skall kunna förstå skillnaden mellan primära och sekundära alkoholer, det blir ju såklart olika produkter. Nomenklatur och formelskrivning kommer också att behandlas.

Sporttittandet har varit på högvarv denna lördag idag med både skidskytte-VM, Skid-VM och världscupen i alpint. Få norska framsteg, samma för svenskarna. Uselt

Tvättdag. Då det är extremt svårt att få tvätttider på vardagar så blir det alltid tvätt på helgerna. Lite synd att det ska va så men när sjukpensionärerna och pensionärerna tar alla tider på vardgar så får man ta det som blir över. Man tycker nästan att de som är sjuka kan tvätta på helgen. Men nädå, de ska ju va lediga då. Om de nu är så sjuka, hur orkar de tvätta...jaja, det är deras bekymmer. När jag är sjuk orkar jag inte tvätta, det är en sak som är säker.

Protokollet i historiekursen är inskickad, då är det bara att vänta på ny fråga i nästa moment i block 3. Hela distanskursen är uppdelad i 4 block, med 2 moment vardera. Varje moment består av en fråga som skall diskuteras med kurskamraterna via nätet, och efter tiden gått ut skall ett protokoll skickas in. Varje block består av en hemtenta som är personlig. Således 8 diskussionsfrågor och 4 hemtentor. Helt ok för en disanskurs. Nu är vi inne i 1800-talet vilket är lite av min favoritepok. Nästa block blir 1900-talet och då kommer jag mer till min rätt. Så det roliga återstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar