tisdag 17 februari 2009

Effektivitet

När man har ledigt som jag har denna vecka (sportlov) så hinner man med ganska så mycket.

Jag har redan sett Ole-Einar Björndalen ta sitt tredje guld i skidskytte-VM i Sydkorea (tvinga mig inte stava till staden) , tränat och ätit lunch. I vanliga fall vid lunchtid i när jag jobbar skulle jag precis haft NO med mina nior.



Senare idag väntar romanläsning och lite studier i Historia.



Ja jag läser nämligen en distanskurs i historia på Göteborgs Universitet. Denna period av studierna handlar om USAs ekonomiska utveckling under 1800-talet, väldigt spännande. De frågor som jag ska diskutera med mina kursare är:


Det USA som växte fram efter självständighetskriget var ett heterogent samhälle ur många aspekter, inte minst ekonomiskt. Jämför de olika ekonomiska förhållandena i Nord/Öst, Syd och Väst. Vad berodde skillnaderna på och vilka konsekvenser fick de? Fundera också på industrialiseringen i USA. Vilka förutsättningar fanns för en tidig industrialisering? Vilka faktorer låg bakom den snabba ekonomiska utvecklingen under senare delen av 1800-talet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar