lördag 24 april 2010

Vetenskapsfestivalen


Idag bär det av till Vetenskapsfestivalen i Göteborg med ett par kollegor. Syftet är fortbildning och att knyta kontakter. Förhoppningsvis blir det en givande dag.


I övrigt får vecorna i en rasande fart, med mycket spännande inslag som studieresor, fortbildning, historia och fackliga möten. Fackliga frågor är intressanta och jag kan väl inte direkt säga att jag brinner för fackliga frågor, men nog berör det många. Den nya avtalsrörelsen centraltär jag ju inte inblandad i på ett direkt plan. Det fackliga lokalt är jag ju med i på ett annat sätt, där kommer det bli en partgemensam utbildning vilket kan tyckas väldigt sent då avtalet snart går ut, men bätter sent än aldrig. Facket centralt går mycket hårdare ut och tittar på att kommuner sköter sig, vilket ju självklart är bra.


Veckan som kommer handlar om en hel del historia, arbetet ska vara klart den 25maj eller något sådan. I övrigt är det start på nytt moment i Kemin, de avslutande delmomenten i mattekursen, avslutande delmoment i naturkunskapen samt nytt med kemiB. Så det är lite blandat. DEnna perioden präglas också av nationella prov i samtliga ämnen. Jag är lite kluven till nationella prov, speciellt som det kommer så mycket av dem på samma tid, men jag tror det är bra för likvärdigheten att man på något sätt har nationellt gemensamt. Huvudmännen tenderar att slira med likvärdigheten för att spara pengar. Kommunernas enda agenda är att spara pengar. Allt man gör av satsningar inom skolvärlden gör man på ett eller annat sätt för att spara pengar. Synd att man har en sådan kortsiktig strategi.


Nej, nu ska jag iväg till Göteborg

1 kommentar:

  1. Hoppas att det blir en bra dag i Götet!
    Själv sitter jag med en kopp kaffe på lanet och försöker att verka pigg. Jag har ju faktiskt sovit flera timmar i natt =)

    SvaraRadera