måndag 13 december 2010

Lucia och religionsfrihet

Idag är det luciadagen, vilket flera medier rapporterar om, bland annat GP.
Har precis varit och lyssnat på årets arrangemang kring lucia. Duktiga elever som gör sitt yttersta. Dock är detta en kristen religiös aktivitet. Är detta förenligt med värdegrunden, där alla har religionsfrihet? Jag är tveksam. Verkar som jag är rätt ensam om denna hållning, men någonstans måste gränsen tas. Nästa år kanske det är psalmer innan varje lektion och präster som springer omkring här och nattvard istället för lunch. Nej, här gäller det att se upp så det inte urartar!

3 kommentarer:

  1. Intressant:
    http://camillagrepe.blogspot.com/2010/02/kristen-etik-och-vasterlandsk-humanism.html

    SvaraRadera
  2. hmmm - jaså, du deltog alltså på luciafirandet? Jag frågar mig, var jag den enda som inte såg detta?

    SvaraRadera